Stan Wolf: De succesvolle publicatie van mijn boek

In mijn zoektocht naar de juiste uitgever voor mijn eerste werk, "Stenen van de Macht", heb ik contact opgenomen met tal van uitgevers. Sommigen hebben mij tot op de dag van vandaag niet geantwoord, van anderen heb ik aanbiedingen gekregen met een verdeling van de kosten. Daarbij heeft Novum Verlag van meet af aan een positieve indruk op mij gemaakt door de snelle antwoorden op mijn vragen en de deskundige bejegening van mij als onwetende nieuwe auteur. Toen ik de aanbiedingen vergeleek, vond ik dat Novum de beste prijs-kwaliteitverhouding had. De presentatie van de uitgever met zijn documenten, zijn website en een persoonlijk gesprek hebben mij uiteindelijk overtuigd. Ik was al begonnen met het schrijven van het volgende deel en zocht een partner voor een langdurige samenwerking.

Ongeveer 2 maanden na mijn eerste contact met de uitgever kon ik mijn uitgeefcontract tekenen! Een onvergetelijk moment voor mij als nieuwe auteur!

Slechts een paar dagen later stuurde mijn persoonlijke supervisor mij een productieplan waarin de afzonderlijke stappen tot aan de publicatie van het boek te zien waren. Tegelijkertijd heeft de uitgever aan mijn werk een ISBN-nummer toegekend, een titelcontrole uitgevoerd en het vooraf geregistreerd in het repertorium van beschikbare boeken.

Wat het omslagontwerp betreft, had ik al concrete ideeën. Met al mijn wensen werd rekening gehouden en de afgewerkte cover overtrof mijn verwachtingen! In overleg met mij maakte de redactie promotieteksten voor mijn werk, corrigeerde deze op spel- en typefouten en verwijderde stilistische onnauwkeurigheden en inconsistenties in de betekenis. Dit was zeer leerzaam voor mij, want ik zag aan de veranderingen precies waar ik mijn schrijfstijl kon verbeteren.

Wat ik erg prettig vond aan de samenwerking was dat ik over alle tussenstappen (reclametekst, coverproductie, redactie, enz.) door mijn begeleider werd geïnformeerd en dat telkens om mijn goedkeuring werd gevraagd. Mijn mening en goedkeuring waren erg belangrijk voor de uitgever.

Nadat de proefdruk (ontwerp van de afzonderlijke boekpagina's) naar mij was gestuurd, kreeg ik een eerste indruk van de opmaak van de binnenpagina's. Pas na mijn goedkeuring werd mijn boek gedrukt en werden mijn proefexemplaren opgestuurd. Ik kon bijna niet geloven dat ik mijn eerste boek in handen had! Het is een heel bijzonder moment dat ik zeker niet zal vergeten.

Parallel aan de publicatie begon de uitgever met de eerste marketingactiviteiten, waarover ik door de verkoopafdeling op de hoogte werd gehouden. De vertegenwoordiger van de boekhandel had de boekhandelaren al geïnformeerd over de aanstaande uitgave met behulp van de catalogus van de uitgever. Daardoor waren er al talrijke pre-orders, die onmiddellijk na de publicatie werden geleverd.

De uitgever stuurde vervolgens depotexemplaren naar de Nationale Bibliotheek. Ten slotte werd een indringend persbericht gestuurd naar de meest geschikte media voor dit boek. Het persbericht is naar vertegenwoordigers van de media gestuurd. Recensie-exemplaren werden opgestuurd door de uitgever. Mijn boek werd ook op tijd geregistreerd bij de meest gangbare groothandels en beschikbaar op Amazon.

De uitgeverij ontwierp ook allerlei promotiemateriaal voor mijn boek, zoals posters, uitnodigingen, kaarten voor de nieuwe publicatie, boekenleggers, bestelkaarten, enzovoort, waarmee ik mijn talrijke lezingen kon aankondigen en promoten.

Daarnaast werd mijn werk op verschillende boekenbeurzen gepresenteerd aan geïnteresseerde beursbezoekers. Het is een geweldig gevoel om te weten dat duizenden lezers door de boekenkast snuffelen en jouw boek pakken. Ik heb ook zeer interessante gesprekken kunnen voeren bij de stands van de uitgevers.

Natuurlijk gebruikt "mijn" uitgeverij ook de nieuwe media voor boekpromotie. Zo wordt mijn werk op de homepage van de uitgeverij met een cover, korte tekst en leesvoorbeeld gepresenteerd, en worden evenementen en informatie over het boek op Facebook, Instagram en Twitter besproken. Het is voor mij ook heel belangrijk dat er niet alleen een gedrukte versie van mijn werk is, maar dat het ook beschikbaar is als e-book.

Ondertussen word ik regelmatig geboekt voor lezingen (in boekhandels, cafés, hotels – soms internationaal!). Daarnaast word ik uitgenodigd voor interviews op tv, radio en in de gedrukte media, wat mijn naamsbekendheid verder vergroot. Door de grote vraag heb ik inmiddels al verdere vervolgdelen kunnen publiceren zonder zelf kosten te maken. . Mijn boeken hebben hun lezerspubliek van tienduizenden enthousiaste lezers gevonden. Een groot aantal brieven aan de redactie bereikt mij per e-mail of post. Praten met lezers verrijkt me en laat me zien dat mijn boeken echt goed worden ontvangen door het publiek. Ik ben vooral blij als lezers al vragen om volgende delen.

Sommige delen zijn al in het Engels vertaald en vinden gretig aftrek op de Noord-Amerikaanse en Britse boekenmarkt!