Hoe in de vierde eeuw de leer van Jezus Christus via een politiek compromis werd verdraaid en de chr

Hoe in de vierde eeuw de leer van Jezus Christus via een politiek compromis werd verdraaid en de chr

Deze overtreding zou volgens de Bijbel,2300 jaar na de dood van Seleucus Nicator, de laatste opvolger van Alexander de Grote, in de eindtijd voor eeuwig worden hersteld.

Maarten van Dijk


EUR 17,90

Formaat: 13,5 X 21,5
Pagina aantal: 300
ISBN: 978-3-99064-267-2
Publicatie datum: 18.10.2018
Een gedegen Bijbelanalyse over een tekstvervalsing in de Bijbel, in de vierde eeuw, waardoor de leer van Jezus Christus aangaande het laatste avondmaal verkeerd werd uitgelegd en de christenheid ontstond. Hierdoor werden en worden miljarden mensen misleid.
PROLOOG

De leerstellige verschillen tussen de georganiseerde religies van het judaïsme, de christenheid en de islam en ook tussen die van hun vele sektarische denominaties onderling, motiveerden tot de opzet van de-ze Bijbelanalyse. Wat is het belang om die verschillen in opvattingen te analyseren? Religieuze opvattingen hebben sinds het begin der mensheid een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van de nationale culturen en tradities. De religieuze leiders hadden daarbij, samen met de politieke leiders, in de eerste plaats het verkrijgen en behouden van machtposities voor ogen. In de loop der eeuwen ontstonden er, door oorlogen, migraties etc., in zowel het politieke als het religieuze domein, nieuwe stromingen met eigen opvattingen, die de samenle-vingen verdeelden in rivaliserende partijen. De tegenstellingen heb-ben vaak tot conflicten geleid. In de twintigste eeuw hebben de reli-gieuze instellingen, door de toenemende sektarische verdeeldheid en secularisatie van de samenleving, wel aan belang en politieke invloed ingeboet. Niettemin bleef georganiseerde religie trachten het politie-ke domein te beïnvloeden en te strijden voor het behoud van haar historische privileges. Omdat een georganiseerde religie meer belang hecht aan eigen dogmatische regels en opvattingen dan aan de Bijbel, hebben velen zo door gebrek aan kennis het vertrouwen in de Bijbel verloren. In deze analyse is exclusief gebruik gemaakt van de enige bron, die vanaf de eerste mens vierduizend jaar verslag deed van de historie der mensheid, de Bijbel. Met als kern de typologische ge-schiedenis van het Joodse volk. Omdat in de drie voornoemde religi-euze stromingen ook vaak erkend wordt, dat de Bijbel een door God geïnspireerd verslag is, lag het om die reden voor de hand om hun verschillende religieuze opvattingen aan de Bijbel te toetsen en de waarde van georganiseerde religie vast te stellen. Maar ook het ant-woord op de vraag of God zich met de Bijbel tot de individuele mens richt of tot een organisatie. In de Bijbel wordt de mens duidelijk hier-voor naar de eigen woning verwezen, met individuele verantwoor-delijkheid van het persoonlijk geweten. Georganiseerde religie ver-eist collectieve dienst met het gezag van een voorgeschreven ce-remonieel. Deze analyse legt de wortels bloot van het fenomeen ge-organiseerde religie en verklaart hoe dit eigenmachtig collectivisme, met door mensen bedachte geloofsformuleringen, het begrip van de Bijbel juist heeft verduisterd. Door consequent aan de wettelijke en typologische generale context van de Bijbel te toetsen, zijn de iden-titeit, de leer en de taakstelling van Jezus Christus, voor de verwe-zenlijking van een nieuwe wereldorde, op grond van logica inzichte-lijk gemaakt. Hierbij stond de beantwoording van de vraag centraal of het ontwerp voor de schepping van de mens er wel aan voldeed, om het gestelde doel van eeuwig leven op aarde te kunnen realiseren. Dit vooruitzicht ging in het begin verloren door een deloyale keuze van de eerste mens. Niettemin zou dit verlies met een aan tijd gebon-den herstelplan op een wettelijke grondslag worden hersteld. Hierin zou georganiseerde religie, op grond van eigenmachtige afwijkende leer en handelingen, niet delen, maar volgens het reeds in de Bijbel gevelde oordeel tot in alle eeuwigheid worden verwijderd. Het is aldus van belang om voor ogen te houden, dat de Bijbel een zichzelf verklarend document is, met typologische wetgeving en profetische symboliek die gebaseerd zijn op onveranderlijke waarden. Een juist begrip van de Bijbel zal daarom dus moeten worden vastgesteld, door toetsing van de samenhang van alle referenties in de generale context. Zo is ook deze analyse tot stand gekomen. De generale con-text betreft de tijd van de zes scheppingsfasen, waarin alles op aarde is geschapen en van de aansluitende zevende fase, waarin de wording van de mensheid op aarde zou worden voltooid. Die zevende periode begon met een volmaakt eerste mensenpaar, dat echter de voor-waarde voor het eeuwige leven schond en stierf. Maar het wordings-proces van de mensheid werd, ondanks hun aan de dood onderwor-pen status, niet afgebroken. In die zevende fase zou, met een wette-lijke loskoopregeling, worden aangetoond, dat het ontwerp van de schepping van de eerste mens aan zijn doel voldeed. Als zo onom-stotelijk zou zijn bewezen dat de overtreding van de mens te wijten zou zijn aan diens eigen deloyale keuze, dan zou de naam van God als de Ontwerper en Schepper daarmee van smaad zijn gezuiverd. Dit zou dan voor de mensheid, zowel voor de levenden als de doden, de weg heropenen om binnen de zevende fase alsnog de weg ten leven te kunnen bewandelen. Georganiseerde religie heeft deze gene-rale context niet gevolgd en haar leden eigenmachtig met afwijkende regelingen misleid tot een deloyale en verwarrende geloofsbeleving. Dit is dan ook de reden, waarom religieuze organisatie in de Bijbel symbolisch het grote Babylon wordt genoemd, dat veroordeeld is voor het schenken van een bedwelmende drank, waarmee al de vol-keren op een dwaalspoor zijn gebracht. Haar vonnis is, volgens Openbaring 18:2-3,9-11,20-24 in de Groot Nieuws vertaling van A.W.G. Jaakke (1972): Babylon, de grote stad, is voorgoed gevallen! Ze is nu een verblijfplaats van demonen, een toevluchtsoord voor allerlei duivelse geesten, een nest van alle soorten onreine en ver-achtelijke vogels. Alle volken hebben gedronken van de koppige wijn van haar ontucht, de koningen der aarde hebben zich met haar afge-geven en de kooplui zijn rijk geworden aan haar ongebreidelde weelde.-De koningen der aarde, die zich met haar hebben afgegeven en in haar weelde hebben gedeeld, zullen huilen en jammeren, wan-neer ze haar in brand zien staan en de rook boven haar zien opstij-gen. Ze houden zich op een afstand, omdat ze bang zijn voor de be-straffing die ze ondergaat, en ze roepen: Vreselijk, wat vreselijk! Babylon, grote en machtige stad. In één uur ben je gestraft! Ook de kooplui van de aarde zullen om haar huilen en rouwen, omdat nie-mand meer handel met haar drijft.-Hemel, verheug u over haar sa-men met Gods volk, de apostelen en de profeten! Want God heeft haar gestraft om wat ze u heeft aangedaan. Een engel pakte een kei op, zo groot als een molensteen. Hij wierp die in zee en zei: Op de-zelfde manier zal de grote stad Babylon neergegooid worden en men zal haar niet meer terugvinden. Muzikanten en spelers op harp en fluit en trompet, zal men niet meer in je horen. Geen werkman zal meer in je te vinden zijn, geen geluid van een molensteen in je te ho-ren. Het licht van een lamp zal je nooit meer zien schijnen, de stem-men van een bruidspaar nooit meer horen. Je kooplieden waren eens de machtigste van de aarde, en door je magische praktijken had je alle volken op een dwaalspoor gebracht! Babylon is schuldig bevon-den aan het bloed van de profeten en van Gods volk, ja van allen die op aarde vermoord zijn.


* * *






INHOUD:


HOOFDSTUK - I

Is het leven in zijn verscheidenheid naar soort, inclusief dat van de mens, bij toeval en dus zonder doel ontstaan, zoals het dar-winisme stelt, of met kennis en wijsheid ontworpen om een plan te realiseren?

HOOFDSTUK - II
De chronologie van het Bijbelse plan voor een nieuwe wereld-orde en de typologische rol van Israël gedurende de geldigheid van het mozaïsch verbond. - De beantwoording van de kern-vraag of het ontwerp van de mens aan de gestelde voorwaarde voldeed om eeuwig op aarde te kunnen leven. - Analyses van met de Bijbel strijdige opvattingen over de geboorte van Jezus Christus (blz.77-81) en van diens laatste avondmaal (blz. 82-99) en de diverse toepassingen van het dopen (blz. 100-108).

HOOFDSTUK - III

Het doel van het verblijf van Israël in Egypte, de gevolgen er-van voor de Egyptische samenleving en de climax van de exo-dus, waarbij Israël werd vergezeld door een grote menigte van etnisch vreemde oorsprong. – Het doel van het typologische mozaïsch verbond in relatie tot de realisatie van de Messiaanse ordening.










HOOFDSTUK - IV

Een samengestelde weergave van verslagen van drie evangelis-ten van een profetische uiteenzetting van Jezus Christus, over de gebeurtenissen en ontwikkelingen die aan de realisatie van de Messiaanse wereldorde zouden voorafgaan. De drie teksten zijn gesynchroniseerd samengevat, waardoor er met enkele ver-schillen in woordkeuze een correct begrip kon worden vastge-steld.

HOOFDSTUK - V

Een analyse van met de Bijbel strijdige grondslagen van het judaïsme, de christenheid en de islam. Met de conclusie, dat de mens, die zijn geloofsbeleving afstemt op de leer en de voor-schriften van georganiseerde religie niet loyaal in eenheid en geloof het door Jezus Christus onderwezen pad des levens be-wandelt.

OVERZICHTEN:

Niet-authentieke teksten in de evangeliën.
Chronologie van de Bijbelse geschiedenis. Geparafraseerde weergave van de Apocalyps.
Recent ontdekte Bijbelvervalsing uit ca de 4e eeuw.

De bronverwijzingen in het werk zijn niet op een lijst toegevoegd, maar bij de betreffende tekstgedeelten vermeld. Hoewel elke Bijbel-vertaling bij het werk kan worden gebruikt, heeft de onderzoeker zelf, op grond van verspreiding en bekendheid, voor de uitgeschreven tek-sten gebruik gemaakt van de Nieuwe Vertaling van het NBG (1951). Als in een enkel geval de voorkeur aan een andere vertaling werd gegeven, dan staat de naam van die vertaling bij de tekst vermeld.

HOOFDSTUK – I

Is het leven in zijn verscheidenheid naar soort, inclusief dat van de mens, bij toeval en dus zonder doel ontstaan, zoals het dar-winisme stelt, of met kennis en wijsheid ontworpen om een plan te realiseren?

Op vele gebieden heeft men in de wereld, ondanks grote technische vooruitgang, kritische grenzen bereikt. Dit heeft ertoe geleid, dat men zich nu afvraagt of er voor volgende generaties nog wel een toe-komst is. Een sterk toenemend gevoel van onzekerheid en onveilig-heid tast de kwaliteit van het leven tot diep in de persoonlijke levens-sfeer aan. De vele wetenschappelijke ontdekkingen en de sociaal-po-litieke experimenten, vanaf het begin van de industriële revolutie in de negentiende eeuw, hebben niet de verwachte stabielere, vrediger en gelukkiger samenleving voortgebracht. In tegendeel. De snelle groei van de wereldbevolking en de sterk toenemende industrialise-ring, globalisering en verstedelijking, hebben tot een complexe en nog steeds groeiende problematiek van de wereldorde geleid. Hier-door ontstonden nationale en internationale spanningen, waaruit on-der meer de wereldoorlogen zijn voortgekomen. Dit alles schiep ook de behoefte aan een voortdurend aanpassen van de bestuurlijke syste-men. Dergelijke aanpassingen worden dan meestal beheerst en aan-gestuurd vanuit selectieve belangengroepen, die slechts financieel-economische doelstellingen nastreven met kortstondige verbeterin-gen. Daar komt bij, dat de zo gerealiseerde doelstellingen, door de vaak onevenwichtige verdeling van de vruchten ervan, steeds weer aanleiding geven tot nieuwe problemen. Binnen dit kader, hebben de wetenschappelijke vooruitgang en de technische mogelijkheden niet geleid tot uitbanning van honger en armoede in de wereld. Daarom blijft er vooral een zware verantwoordelijkheid rusten op de politici, die erin tekortschieten te verwezenlijken van wat zij het electoraat bij hun verkiezingscampagnes in het vooruitzicht hebben durven stellen. Maar hoe staat het met de verantwoordelijkheid van de religieuze be-wegingen, die zichzelf al eeuwenlang de posities hebben toegeëigend van lichtdragers en hoeders van het geestelijk welzijn van de mens-heid? Was dit op een goddelijke opdracht gebaseerd? Want als zij terecht voor zichzelf aldus het middelaarschap tussen God en mensen hebben opgeëist, dan ligt de vraag voor de hand, waarom onder lei-ding van zulke religieuze instellingen de mensheid in de huidige uit-zichtloze verwarring is terechtgekomen en geestelijk aan het verhon-geren is. De waarde van die positieclaim van georganiseerde religie, kan het beste worden beoordeeld aan de hand van de geschiedenis.

Misschien vind je dit ook leuk :

Hoe in de vierde eeuw de leer van Jezus Christus via een politiek compromis werd verdraaid en de chr

Marianne Carolus

De verhalen van verandering

review:
*verplichte velden