HET ECHTE VERHAAL VAN EEN Hoofd Beveiliger

HET ECHTE VERHAAL VAN EEN Hoofd Beveiliger

Cees de Vries


EUR 19,90

Formaat: 13,5 X 21,5
Pagina aantal: 288
ISBN: 978-3-99048-478-4
Publicatie datum: 15.03.2017
Cees de Vries heeft na zijn diensttijd ruim dertig jaar ervaring als beveiliger.Dit boek verhaalt de tijd die hij beleefde als hoofd beveiliger. Eerst in Winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht en daarna in het Mediapark en Omroepen in Hilversum.
Beveiligen is: controleren, signaleren, rapporteren.

Vaak moet je als beveiliger een keuze maken: zal ik wat ik gesignaleerd heb nu wel of niet rapporteren?

Of wordt het:

Horen, Zien en Zwijgen.

De beveiligingsemployé komt tijdens zijn werkzaamheden soms in situaties terecht waar hij niet wil zijn.
Situaties waarbij hij niet zeker weet of hij deze situatie wel of niet moet rapporteren, of hierover moet zwijgen.
Het is moeilijk om als ingehuurde beveiliger negatief te rapporteren over een bedrijf of opdrachtgever die jou heeft ingehuurd.
Als een beveiliger een malversatie van een directeur of bedrijf negatief rapporteert, loopt hij de kans ontslagen te worden. In elk geval zal hij van het object worden verwijderd. Of wordt hij uitgemaakt voor klokkenluider, met alle gevolgen van dien.
Als beveiligingsemployé kun je in jouw avond-/nachtdienst erotische situaties tegenkomen van het personeel of andere hooggeplaatste personen op het te beveiligen object die het daglicht niet kunnen verdragen.
De kunst is, hoe ga je met deze situaties om?
Wanneer moet je nu wel en wanneer moet je iets niet rapporteren?
Het is moeilijk om hiervoor een duidelijke richtlijn aan te geven.
Iedere beveiligingsemployé heeft zo zijn eigen normen en waarden wat seksualiteit betreft, dat verschilt per persoon. Alleen al uit geloofsovertuiging van verschillende nationaliteiten in de beveiliging, wordt hier verschillend over gedacht en op gereageerd.
Wat bij de ene beveiliger door de beugel kan, is bij de andere beveiliger onbespreekbaar of komt hij/zij in gewetensnood.
Je zult als beveiligingsemployé bij dit soort erotische ontdekkingen moeten afwegen: wat ga je wel en wat ga je niet rapporteren?
Is het wel de moeite waard om iemand persoonlijk of zijn gezin te beschadigen? Denk daarover na voor je een beslissing neemt.

Gebruikte afkortingen

AP Amsterdamse poort
AR Algemene reserves
BHV Bedrijfshulpverlening
BV Bevelvoerder
Code 1 Vuurwapengevaarlijk
CP Commandopost
EOD Explosieven Opruimingsdienst
HB Hoofdbureau van politie
Lis Loge ingang Sumatralaan
MB Mercedes-Benz
OR Ondernemingsraad
PG Parkeergarages
WA Waarschuwingsadres
WCDT Wachtcommandant in de meldkamer

Voorwoord

Het heeft heel lang geduurd voor de wet voor de beveiliging werd veranderd. Eindelijk werden op 23 november 1983 de eerste examens afgenomen voor het Basisdiploma beveiliging. Nu kan niemand meer ongediplomeerd het beveiligingsvak uitoefenen.
Daarnaast bestaan er nog een aantal andere examens en diploma’s, zoals het Vakdiploma, het Kaderdiploma, het examen voor Particulier onderzoeker, Evenementenbeveiliging en Winkelsurveillant.
De regeling is later weer veranderd en bijgesteld op 3 maart 1999, in de Wet particuliere beveiligingsorganisatie en recherchebureaus. De Wet op de weerkorpsen, in de wandelgangen door beveiligers ook wel de NSB-wet genoemd, is hierbij komen te vervallen.

Door politie wordt streng toegezien op beveiligingswerkzaamheden van een beveiligingsemployé en de bedrijfsvoering van het beveiligingsbedrijf waar je te werk bent gesteld. De sanctiemiddelen van de politie op de beveiliging zijn nu duidelijk. Bij overtreding van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus kan het legitimatiebewijs of de vergunning van het beveiligingsbedrijf worden ingetrokken.

Inleiding
Tijdens mijn periode als wachtcommandant in Hoog Catharijne heb ik een zwartboek geschreven over de misstanden in de beveiliging en over het politieoptreden in Hoog Catharijne. Het optreden van de beveiliging en politie in Hoog Catharijne verdiende in die jaren absoluut geen schoonheidsprijs.
Het zwartboek over misstanden en discriminatie wat ik over de beveiliging heb geschreven, werd me niet in dank afgenomen door mijn directie.
De chef beveiliging in Hoog Catharijne kon mijn ‘zwartboek’, vooral over het hoofdstuk discriminatie, als klokkenluider niet waarderen.
De arbeidsverhouding met mijn direct leidinggevende werd hierdoor ernstig verstoord en vertroebeld.
De tegenwerking die ik elke dienst in mijn dagelijkse werkzaamheden ondervond met mijn inspecteur namen nare vormen aan. Het was niet prettig werken meer. Na acht jaar werkzaamheden op Hoog Catharijne had ik het ook wel een beetje gehad en wilde wat anders gaan doen in de beveiliging.

Bild 1 + Bildunterschrift
De hondenbrigaden in HC, toen had men nog respect voor de beveiliger in uniform.

Na mijn HC-periode ben ik druk gaan solliciteren, dat viel eind jaren zeventig niet mee tijdens de crisis.
Op een gegeven moment kreeg ik een reactie op mijn sollicitatiebrief van een nieuw opgericht beveiligingsbedrijf. Zij hadden een kaderlid nodig die ervaring had in het beveiligen van een winkelcentrum.
Het nieuwe beveiligingsbedrijf had net twee overnames achter de rug. De eerste overname was Safety meldkamer, een beveiligingsbedrijf in Utrecht. Ook hier zochten ze kaderleden voor.
Het tweede beveiligingsbedrijf wat even later werd overgenomen, was het Gooise beveiligingsbedrijf in Hilversum. Het beveiligde diverse objecten in Hilversum, zoals het Mediapark en winkelcentrum ‘Hilvertshof’. Het beveiligingsbedrijf verzorgt ook invaldiensten, bij de eigen NOB bedrijfsbeveiliging op het Mediapark en bij diverse omroepen in Hilversum.

Ik zag de nieuwe uitdaging van Randon Beveiliging wel zitten. In het nieuwe beveiligingsbedrijf hing een heel andere werksfeer dan bij de NVD (die later is overgenomen door een groot landelijk beveiligingsbedrijf). Geen strepen en balken en sterren op de epauletten van de uniformen meer. De directeur hanteerde de spreuk: de beveiligingsemployé van Randon Beveiliging dient burger onder de burgers te zijn. Dit beveiligingsbedrijf is dienstverlenend en serviceverlenend ingesteld, is een onderdeel van Randstad Holding.
Mijn vorige werkgever NVD, was juist gespecialiseerd in repressief optreden in zijn taakuitvoering, zoals de strenge bewaking van de kerncentrale in Dodewaard en winkelcentrum Hoog Catharijne, waar veel repressief opgetreden moest worden: tegen junks, criminelen en daklozen. Het nieuwe beveiligingsbedrijf richt zich meer op bedrijven, waar dienstverlening en brandpreventie op de eerste plaats komen. Aan het uniform kun je niet zien wie de hoogste in rang is. In uniform is iedereen gelijk met dezelfde uitmonstering op de schouders. Dit voorkomt matennaaierij en vooral het haantjesgedrag om er een streep bij te krijgen, wat de dienst uitvoering niet ten goede komt.

Hoofdstuk 1

Nadat ik was aangenomen bij mijn nieuwe werkgever werd ik geplaatst als groepsleider/planner bij Mercedes-Benz-importeur Benelux aan de Atoomweg in Utrecht. Een groot bedrijf met een centraal onderdelenmagazijn voor de Benelux, zeer aantrekkelijk voor het inbrekersgilde.
In de avond en nacht worden regelmatig auto’s door de dienstdoende beveiliger uitgegeven aan bekende BN’ers en artiesten, dat is onderdeel van ons werk. Vips krijgen een Mercedes in bruikleen mee. De reclameslagzin van Mercedes-Benz luidt: sterren rijden met een ster! De bestuurders van deze auto’s komen van heinde en verre om hun auto op te halen bij de portier die de in bruikleen uitgegeven Mercedes uitschrijft en vermeldt in zijn dienstrapport.
Het is voor de portier belangrijk om goed op te letten dat hij niet een verkeerde Mercedes meegeeft aan een verkeerd persoon. Je moet goed opletten dat de goede persoon zich meldt om de Mercedes aan mee te geven. Een auto met een ster is voor je er erg in hebt zo verdwenen. Er kwamen regelmatig personen die van deze regel op de hoogte waren, met valse voorwendselen aan de poort om een Mercedes op te halen.

Een collega van mij, die totaal niet van wielrennen houdt, kreeg op een avond Peter Post in zijn portiersloge op bezoek. Die kwam de ploegleidersauto van Panasonic ophalen, die net een grote servicebeurt had gehad voor de aanvang van de Tour de France. Joop de portier vroeg aan de heer Post of hij zich kon legitimeren. Peter Post vroeg: ‘Waarom? Ken je mij niet?’
‘Nee,’ zei mijn collega! ‘Uw naam zegt me niets.’
Peter Post was totaal overdonderd met dit antwoord van de portier, over het feit dat er een persoon op de wereld bestond die nog nooit van Peter Post had gehoord. Peter Post zei tegen mijn collega: ‘Heb je een ogenblik, ik ben zo terug.’
Even later keerde Peter Post terug in de portiersloge met een gigantisch grote doos vol met cadeaus van ‘Panasonic’. Met daarin een horloge, een kleine radio, wielrenpetjes, T-shirts met reclame van Panasonic en nog veel meer reclameattributen zoals sleutelhangers.
Het bureau in de portiersloge stond helemaal vol met reclamemateriaal van Panasonic. Mijn collega kon er niet overheen kijken, zoveel!
Peter Post zei: ‘Als je spullen over hebt, geef je die maar aan je collega’s. Nu weet je tenminste wie Peter Post is en vooral niet meer vergeten!’
Mijn collage Joop was helemaal verbouwereerd, maar wilde toch het paspoort van Peter Post even zien. Peter post liet heel sportief zijn legitimatiebewijs zien, zodat Joop mijn collega het legitimatiebewijs kon inschrijven in zijn dagrapport voordat hij de auto meegaf.

De auto-importeur was het eerste bedrijf dat ons beveiligingsbedrijf als klant in beveiliging kreeg. Mijn directeur Henk Verbeek heeft persoonlijk daar zelf de eerste nachtdienst dienst gedraaid, bij de overname van de beveiliging. Bij het ingaan van het contract precies om twaalf uur op 1 januari, heeft onze directeur de beveiliging overgenomen van ‘Hogenboom bewaking bv’. Een HB-beveiliger heeft in deze nacht onze directeur persoonlijk ingewerkt.

Een nieuwe groep beveiligers van Randon Beveiliging zijn bij MB goed ingewerkt door een oud-werknemer van Hogenboom bewaking die in dienst was getreden van Randon Beveiliging.
Het gebeurde weleens, als een nieuwe beveiligingsemployé net was ingewerkt, dat die de lichtknop niet kon vinden van hal 6 om het licht uit te doen in het centraal magazijn. Die zat vergeleken met andere secties op een heel bijzondere plaats gemonteerd. Het lichtknopje was moeilijk te vinden als je niet goed was ingewerkt, dit moest je echt goed weten.
Vaak gebeurde het om een uur of één in de nacht dat onze directeur Henk na een bezoek aan onze meldkamer in Utrecht over de snelweg A1 langs kwam rijden. Hij was dan onderweg naar zijn huis in Hilversum.
Vanuit zijn auto keek hij richting MB en keek of alle lichten in het centraal magazijn uit waren. Als Henk nog licht zag branden in het centraal magazijn dan riep hij direct de beveiliger op via zijn mobilofoon en vertelde dat er nog licht brandde in hal 6 van het centraal magazijn.

Onmiddellijk reageerde de nieuwe portier via zijn mobilofoon dat hij het lichtknopje niet kon vinden van hal 6.
De portier kreeg via zijn portofoon instructies van de directeur, waar het lichtknopje zat van hal 6 om het licht uit te doen. De directeur wenste hem nog een fijne wacht toe. Henk Verbeek wist als geen ander waar de lichtknoppen zaten in het centrale magazijn van MB.
Menig nieuwe beveiligingsemployé die net was ingewerkt op MB was stomverbaasd als directeur Henk Verbeek zich meldde midden in de nacht via zijn mobilofoon. Ook als het licht uit was, meldde de directeur zich regelmatig. Als hij langskwam op de snelweg, wenste hij de portier een goede wacht toe!

Dit object straalde een enorme rust uit vergeleken bij Winkelcentrum Hoog Catharijne. Drie collega’s uit mijn groep van Hoog Catharijne hebben bij ons beveiligingsbedrijf gesolliciteerd en zijn aangenomen. Het nieuwe beveiligingsbedrijf breidde zich snel uit. In Diemen werden twee beveiligingsbedrijven ‘Siebelt en Beuk beveiliging’ overgenomen. Ook de mobiele surveillance bleef niet achter, vooral in Amsterdam-Zuidoost in de Bijlmer. Op het hoofdkantoor van Randstad zaten wij in een zijvleugel met ons kantoor in gebouw ‘Wildenborch’ op de begane grond. Hier werd een nieuwe meldkamer gebouwd volgens de laatste, nieuwste wettelijke eisen.
Tijdens mijn bezoek aan het hoofdkantoor van Randon Beveiliging om mijn urenlijsten in te leveren, heeft het in de afgelopen nacht erg hard gesneeuwd. De mobielsurveillancedienst was net klaar met de nachtsurveillance. Een van de jongens die naar huis wilde, kreeg zijn oude auto niet gestart. Opeens stopte een grote zwarte BMW naast zijn auto, de bestuurder in krijtstreepjespak stapte uit en vroeg aan de mobielsurveillant wat er aan de hand was. ‘Mijn auto start niet mijnheer, te zwakke accu denk ik,’ zei de mobielsurveillant.
‘Heb je een sleepkabel bij je?’ vroeg de bestuurder van de BMW. ‘Ja, die heb ik,’ zei de mobielsurveillant en pakte zijn sleepkabel achter uit de kofferbak. De man in het krijtstreepjespak nam de sleepkabel over, knielde op zijn knieën in de sneeuw en bevestigde de sleepkabel onder aan beide auto’s. ‘Nu instappen,’ zei de man, en vergeet niet je contact aan te zetten, dan zal ik je even aantrekken met mijn auto.’ Even later sloeg de motor aan van de auto van de mobielsurveillant, die nu naar huis kon. Hij bedankte de man die zijn auto had aangetrokken, borg zijn sleepkabel weer op en vertrok naar huis.
Wij zagen dit tafereel vanuit ons kantoor gebeuren en de planner zei tegen mij: ‘Weet jij wie die man in dat krijtstreepjespak is?’ ‘Ik zou het niet weten,’ zei ik.
‘Nou, dat geloof je misschien niet, het is meneer Frits Goldschmeding hemzelf, de oprichter van Randstad, die met zijn knieën in de sneeuw lag om die mobielsurveillant op weg te helpen. De bedrijfsfilosofie van Randstad is: dat leidinggevende alles in het werk moeten stellen om medewerkers zo snel mogelijk op weg te helpen. Dit is toch een heel andere mentaliteit dan bij mijn vorige werkgever. Je zag in Randstad parkeergarage ook geen borden met ‘gereserveerd voor directie’ iedereen is hier gelijk. Dat was bij mijn vorige bedrijf wel anders.

Bij auto-importeur MB was het heerlijk werken, je kon tijdens je nachtdienst lekker studeren en om de twee uur een rondje lopen. Je had met leuke vriendelijke klanten en medewerkers te maken, dat was een wereld van verschil met mijn beveiligingswerk in Hoog Catharijne met al die randfiguren, drugsgebruikers en dealers.
Maar ook op dit object maak je vreemde dingen mee.

Om 18.00 uur sluiten wij vanuit de portiersloge de elektrische deuren van de receptie en showroom aan de overzijde van de portiersloge. Na het sluiten van de showroom en de hoofdingang van MB moet iedereen zich melden bij de beveiliging in de portiersloge om via het uitgangshek het MB-terrein te kunnen verlaten.
Op een avond tijdens mijn dienst kwam directeur verkoop even bij me langs in de portiersloge en vertelde dat ik de deur van de showroom omstreeks 20.00 uur moest ontgrendelen en open moest doen. De verkoopdirecteur vertelde dat de Zangeres Zonder Naam omstreeks die tijd de showroom komt bezoeken met haar man.

Misschien vind je dit ook leuk :

HET ECHTE VERHAAL VAN EEN Hoofd Beveiliger

Bert Bruin

IN DE BAN VAN DE GEHEIME DIENST

review:
*verplichte velden