50 Tinten Hemelsblauw

50 Tinten Hemelsblauw

Verhalen over de liefde van God

Luus Verheijen


EUR 27,90

Formaat: 13,5 x 21,5 cm
Pagina aantal: 210
ISBN: 978-3-99131-208-6
Publicatie datum: 17.04.2024
50 Tinten Hemelsblauw is een bundel verhalen, gedichten en Bijbelteksten die gaan over de liefde van God en hoe Luus Verheijen die ervaart in haar dagelijks leven. De verhalen vormen een soort dagboek en ontstaan vanuit haar tekeningen en schilderijen.
Inleiding

In de verhalen van de serie ‘50 Tinten Hemelsblauw’, komt de liefde van God naar voren. In de verhalen staan vaak tekeningen en schilderijen van mij. Daarbij komen ook vaak Bijbelteksten van pas.
De titel van de serie verhalen met afbeeldingen verwijst naar het boek ‘50 Tinten Grijs’, dat gaat over macht en over misbruik. Door dergelijke dingen kunnen veel mensen de weg kwijtraken in hun relatie. Een goede intieme relatie is niet gebaseerd op machtsspelletjes. 

4De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon, geen zelfgenoegzaamheid. 5Ze is niet grof en zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6ze verheugt zich niet over onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7Alles verdraagt ze, alles hoopt ze in alles volhardt ze. (1 Korintiërs 13:4-7)

Enkele verhalen zijn voor kinderen. Andere zijn samen te lezen. De tekeningen en schilderijen zijn eerst gemaakt. Vanuit de inhoud daarvan ontstaat het verhaal. Er blijken altijd dingen die ik heb meegemaakt bij te passen.



Verhaal 1

Een Wonder

Vreugde

Hoi, ik ben Joy.
Dat is Engels voor vreugde, blijdschap. Nou, ik ben niet altijd zo blij geweest hoor! Ik wil je een verhaal vertellen dat gaat over de liefde van God. Maar eerst wil ik je ook wat over mij vertellen. Ik heb veel fouten gemaakt, heb verkeerde vrienden gehad en dat wist ik best. Je ziet het nu niet meer aan mij. Dat komt doordat ik berouw had en aan God schuld heb bekend. Dan vergeeft hij je graag, heb ik gemerkt. Dan draag je de schuld niet meer met je mee.
Achter mij ligt ook een leven met heel veel pijn, die me door anderen is aangedaan. Ik was er stuk van. Toen heb ik Jezus gevraagd me te repareren en dat heeft hij gedaan. Dat is zo’n opluchting!
God heeft me veranderd. Maar dat wil niet zeggen dat mijn leven er gemakkelijker op is geworden. Wel mooier, geestelijk rijker. Ik ben nog lang niet klaar met veranderen en ik maak nog steeds fouten hoor… Ik voel me heus nog wel eens rot, maar ik sta er niet meer alleen voor. Ik kan God alles vragen.

In een wanhopig eenzame nacht vroeg ik: “God wilt u mij nog één keer een partner geven?” En toen zag ik Niels, in een visioen. Ik was helemaal verbaasd. Hij stond heel beteuterd te kijken. Dat is zijn lieve kant en dat is het mooiste van hem. Ik begreep niet dat dit van God was toen. Een mens kan tenslotte heel vreemde dingen zien.

Een paar weken later zag ik ons hand in hand staan in een visioen. Een zuivere band was daaraan af te zien. Ach wat zou dat mooi zijn! Toen begreep ik dat ook het vorige een bericht van God was.

Soms miste ik Niels zo erg, dat ik ervan moest huilen. “God hoe moet ik ermee omgaan, dat ik zo naar hem verlang?” vroeg ik. En ik hoorde in mijn hart:
‘VOL VREUGDE NAAR HET SAMENZIJN UITKIJKEN!’
Nou, ik heb dus veel vreugde gevonden in het samenzijn met Niels.

Ik wist gewoon, dat God tegen me gesproken had. Wat God tegen je zegt is nooit onduidelijk. Hij spreekt heel anders dan stemmen in je hoofd hoor! Daar weet ik helaas veel vanaf. Als je denkt iets van God te horen moet je dat wel toetsen aan wat in de Bijbel staat. Klop het niet met de Bijbel, dan is wat je hoort niet van God.
Ik weet dat Niels erg verlangt naar een zoon. Ik verlang ook erg naar een kindje. “God, mag ik hem een zoon geven?”, vroeg ik.
‘VRAAG EN JE ZULT VERKRIJGEN, KLOP EN ER ZAL WORDEN OPENGEDAAN’, hoorde ik in mijn hart. Dat is een Bijbeltekst, Lucas 11:9, dus die komt zeker van God. En toen voelde ik mij heel emotioneel, blij en vredig.



Droom

Ach, dacht ik blij, toen ik uit een droom wakker werd. Bram heet ie, als wij een kindje krijgen heet ie Bram.
(Ik had blijkbaar ons kindje gezien en was er helemaal weg van.) Abram, die had ook geen kind tot op hoge leeftijd… God sloot een verbond met Abram en zei dat hij een zoon zou krijgen en dat hij zelf voortaan Abraham zou heten. Maar toen Abraham al 99 was en hij nog steeds geen zoon had, geloofde hij er niet meer zo in… God zei dat het toch nog zou gebeuren. Sara, de vrouw van Abraham moest daar eigenlijk om lachen. Ze vond het natuurlijk raar. Ze was al 90 jaar!
13 Toen vroeg de Heer aan Abraham: ‘Waarom lacht Sara, waarom vraagt ze zich af of ze op haar leeftijd nog wel een kind ter wereld kan brengen? 14 Is ook maar iets voor de Heer onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.’
(Genesis 18:13-14)

En dat is toen nog gebeurd ook. Dus het kan nog best dat wij een kindje krijgen.



Keuze

Niels is een rijk man, dat is volgens Jezus wel een groot nadeel… (want Jezus zei:)

… ‘het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan (het oog van een naald is een heel klein poortje in een muur) dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ (Matteüs 19:24)

Jezus vertelde vaak bijzondere verhalen: gelijkenissen.
En deze past hier wel:
3‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien. 4Tijdens het zaaien viel een deel van het zaad op de weg, en er kwamen vogels die het opaten. 5Een ander deel viel op rotsachtige grond, waar maar weinig aarde was, en het schoot meteen op omdat het niet diep in de grond kon doordringen. 6Toen de zon opkwam verschroeide het, en omdat het geen wortel had droogde het uit. 7Weer een ander deel viel tussen de distels, en toen die opschoten verstikten ze het zaaigoed. 8Maar er viel ook wat zaad in goede grond, en dat bracht vrucht voort, …’ (Matteüs 13:3-8)

Bij Niels ben ik bang voor dat van die distels. Jezus legt uit: ‘Die tussen de distels is gezaaid, dat is degene die het woord hoort; maar de zorgen om het bestaan en de begoocheling van de rijkdom verstikken het woord, en hij blijft zonder vrucht.’ (Matteüs 13:22)

Niels denkt dat hij alles in het leven zelf heeft bereikt door hard te werken. Maar het is God die het hem heeft gegeven. Als hij niet echt voor Jezus gaat kiezen kunnen we niet samen verder. Ik weet wel dat het kindje dwarsligt in zijn hart. Zie je de ooievaar, rechtsonder op de tekening? Hij zei laatst ineens: “Ik wil een zoon!” “Nou,” zei ik, “dat kan nog best hoor!” Maar waar kiest Niels voor?



Eenheid

Een keer twijfelde ik heel erg over wat God heeft gezegd over het kindje. En ik zat te denken: God zal toch niet zo gemeen zijn dat hij zegt:
‘Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan.’ (Matteüs 7:7)
en dat hij het dan niet zal geven? Nee, het is wel moeilijk te geloven, maar het kan! Als God het zegt dan is dat zo. Hij is trouw.
En toen hoorde ik: ‘UW GELOOF HEEFT U GERED’.

Wat ik zou willen:
24… dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt. (Genesis 2:24)

En als God daar iets aan toevoegt, kan er best een kindje komen. God is de leven-gever. Maar Niels wil blijkbaar niet luisteren naar God. Zijn gedrag is zo veranderd… En hij wil nooit trouwen zegt hij. Dan hebben wij samen geen toekomst. Niks aan te doen, God heeft de mens een vrije wil gegeven… Maar Gods heilsbeloften staan niet los van het gedrag van mensen.

Ik heb God beloofd dat ik echt zal leven zoals hij het wil en trouwen hoort daarbij. Je helemaal geven aan de ander. Twee zielen, die zich verbinden… (De ziel, dat zijn de gevoelens, gedachten en wil van de mens.) Als we niet zouden trouwen en wel samenleven zouden we vast geen kindje krijgen. Ik wil dat ook echt helemaal niet. Dus nu gaat het hele verhaal niet door en dat is heel verdrietig.

Ik ga nu wel even verder vertellen wat had kunnen zijn…



Hoop

Zie je de schommelstoel op de tekening op pagina 15? Ik denk dat het heerlijk moet zijn om je kindje te voeden, als je in een schommelstoel zit. Dus een schommelstoel doet me denken aan een kindje. Je ziet ook een vogel in de tekening, boven de schommelstoel. Die doet me denken aan de Heilige Geest. En vóór de stoel zie je twee vogels bij elkaar. Twee mensen die de Heilige Geest hebben ontvangen en samen zijn. In deze tekening is hun hoop op een kindje weergegeven.

16Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’
(Matteüs 3:16-17)
God de Vader heeft hier gesproken. En de duif is het symbool van de Heilige Geest. De Heilige Geest kan ook wonen in ons. Bij mij is hij al gekomen en ik heb Jezus als Heer en Redder aangenomen. Het is zo fijn om altijd Gods persoonlijke hulp vlakbij te hebben! En je kunt er gewoon om vragen.
11‘Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’ (Lucas 11:11-13)



Verwachting

Oh, ik zag een keer (in een visioen), dat Niels een baby in zijn armen hield. Dat was zo ontroerend, ik moest er van blijdschap ontzettend om huilen.
13 U was het die mijn nieren vormde, die mij weefde in de buik van mijn moeder. (Psalmen 139:13)
Maar Bram mag dus vast niet komen nu. Ik heb daar echt verdriet van gehad. Ik zei altijd van: “Komt goed Schattekie, je moet nog even wachten…” Waarschijnlijk blijft hij nu in de hemel bij God de Vader.
God heeft vast nog een nieuw plan voor hem èn voor mij. Hij heeft een plan voor iedereen. Gelukkig ben ik nooit alleen. Ik kan God de Vader alles vragen, maar soms lukt dat niet.

Misschien vind je dit ook leuk :

50 Tinten Hemelsblauw

Thijs Booij jr.

Verlangen naar waarheid

review:
*verplichte velden